A nagy lengéscsillapító beszerelés

2022/12/25. - írta: K3pisti

Youtube videó vs. valóság

Drága Követőim, Rajongóim!

  Amint azt már egy facebook történetben megemlítettem, Jézuska/Télapó (ki ki világnézete szerint választhat), meghallgatta kívánságomat és hozott nekem egy lengéscsillapítót Xiaomi 1S elektromos rolleremhez. Amint az közismert Jézuska/Télapó csak szállítmányozással foglalkozik, beszereléssel nem. Így a lengéscsillapító beszerelésének feladata rám maradt.

  A XXI. századi ember legjobb barátja a Youtube. A fóka elletéstől az agysebészetig minden megtalálható rajta, így a lengéscsillapító szerelés is. A felkészülés jegyében több videót is megnéztem ebben a témakörben. Az egyikből kiderült, hogy az új lengéscsillapítóhoz a kormányműben az egyik csavart rövidebbre kell majd cserélni. Be is szereztem egy rövidebb a csavart a közeli csavarszaküzletben. Egy másik videón azt láttam, hogy egy ázsiai kolléga indokolatlanul sokat használja a kalapácsot. Amikor egy csavart négy lyukon keresztül kellett átdugni, ezt nem úgy oldotta meg, hogy egyvonalba igazította a lyukakat, hanem ha megakadt a csavarszár, elővett egy kalapácsot és addig ütötte a csavart, amíg át nem ment. Nézni is fájt. Azt a csapágy fészket, amibe a kormány csapágy kerül, kalapács-vésővel ütötte le az eredeti villáról. Én inkább rendeltem egy kormánycsapágy szettet, amiben ez is benne volt. A karácsonyi logisztikai őrület ellenére két nap alatt megjött. Így az első villa megmaradt eredeti állapotában, később bármikor visszaszerelhető. Minden összeállt hát a nagy művelethez. Izgatottan láttam hozzá a feladathoz Budapesten.

  Az átlag tizenöt perces youtube videók szerint, a feladat rendkívül egyszerű volt. Néhány csavart kicsavar az ember, kiveszi a régi villát, berakja az új lengéscsillapítót, visszacsavarja a csavarokat és már készen is vagyunk! A valóságban ez egy kicsit máskép alakult.

fb03_20221224_094056.jpg  Az első feladat az első kerék kiszerelése volt. Itt rögtön belefutottam az első akadályba. A kerék rögzítő csavarokat takaró kis deklit csavarok rögzítik az első villához. A videók szerint ezeket a csavarokat imbuszkulccsal lehet kicsavarni. Az én rollemromon ötágúcsillag alakú kulcs kellett hozzá. Szerencsére egy korábbi ablakszárny beállító projekt keretében már beszereztem ilyen szerszámot, így ezen a problémán gyorsan túllendültem. Az egyik videó megemlítette, hogy ha első alkalommal szerelem le a kereket, akkor nagyobb erőkifejtésre lesz szükségem. Így is lett. Anélkül, hogy a részletekbe belemennék, gigászok harca bontakozott ki. Még a kalapács is előkerült, végül hősies küzdelembe győztem. A kerék lekerült.

fb08a_20221222_194422_arrow.jpg  A következő feladat a kormány leszerelése volt és az első villa eltávolítása. Kicsavartam négy csavart és már készen is voltam. A villa simán kijött. Ezután a lengéscsillapítót kicsit szét kellett szedni két imbuszkulccsal. A csövére felhelyeztem a kormánycsapágyat és bedugtam a csövet a helyére a rollerbe. Ekkor szembesültem egy olyan problémával, ami az adott helyzetben megoldhatatlan volt. Egy olyan gyűrűt kellett ráhúznom a lengéscsillapító csövére, aminek a belső oldalán volt két kis pöcök, ami az eredeti villa csövén két nútba illeszkedett. Sajnos a lengéscsillapítóm csövén nem volt ilyen nút. Némi gondolkodás után eszembe jutott minden kertvárosi lakos legjobb barátja a kis flex, hivatalos nevén sarokcsiszoló. Egy ilyen szerszámmal talán ki tudnám alakítani a megfelelő nútot a lengéscsillapító csövén. Rendelkeztem is ilyen eszközzel a gond csupán az volt, hogy Miskolcon. Így hát összeraktam a rollert eredeti állapotába, meg kellet várnom amíg haza megyünk a Bükk lábához.

  Miskolcon mielőtt újra szétszedtem volna a rollert, boltba mentem vele. Először hagytam ott egy bolt előtt leláncolva. Nem volt semmi gond, a vásárlás után ott találtam, ahol hagytam. Épségben hazaértem vele, tehát jól szereltem össze Budapesten. Következhetett a lengéscsillapító szerelés második fejezete.  

fb09_20221222_121929.jpg  Először a lengéscsillapító csövébe kellet létrehozni a nútokat. Egy rozsdás vascsövön kipróbáltam a sarokcsiszolót és sikerrel jártam. A sikeres próba után már élesben készítettem el a nútot a lengéscsillapító csövére. Ezután szétszedtem a rollert és beraktam a lengéscsillapítót a helyére. A gyűrű is illeszkedett, visszaszereltem a kormányt és már készen is álltam egy próba körre. A próba úton kiderült, hogy a lengéscsillapító rúgója beleér az elől található fehér prizmába. Kicsit szétszedtem a lengéscsillapítót, levágtam a prizmából egy kis darabot és már meg is volt oldva a probléma.

  Összegezve Budapesten szereltem egy fél délelőtt a rollert, Miskolcon egy délutánt, beleértve a kora estét is. Több problémát is sikerült megoldani. Ahogy annak idején századparancsnokunk minden alaki foglalkozás után találóan megjegyezte: "Elvtársak a foglalkozás elérte célját!" 

A szerelés története képekben:

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://emmtg.blog.hu/api/trackback/id/tr10018008886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása